top of page
4.png

studiecoaching

Sommige leerlingen hebben nood aan overzicht, rust en houvast bij het studeren. Tijdens de studiecoaching werken we aan leerstrategieën en technieken die passen bij de leerling. We ontdekken samen hoe leren efficiënter en haalbaarder kan, zonder stress of faalangst.​

  • leerstrategieën en -stijlen: samen zoeken naar manieren van leren die bij de leerling passen, zodat studeren beter lukt en leerstof langer blijft hangen

  • plannen en structureren: leren plannen op korte en lange termijn, taken opdelen in haalbare stappen en overzicht behouden

  • samenvatten en herhalen: de kern van de leerstof herkennen en actief herhalen, zodat de inhoud beter blijft hangen

  • orde, netheid en organisatie: zorgen voor overzicht in cursusmateriaal, schriften en agenda, zodat leren rustiger en vlotter verloopt

  • concentratie en werkhouding: omgaan met afleiding en leren focussen tijdens het studeren; ontdekken wat helpt om efficiënt aan de slag te blijven

Doel: een persoonlijke aanpak die zorgt voor meer zelfvertrouwen, zelfstandigheid en overzicht in het leren.

taalondersteuning

Taalondersteuning richt zich op leerlingen die moeite hebben met taalvakken of graag sterker willen worden in hun communicatie. De begeleiding gaat verder dan grammatica en spelling: we werken aan begrijpen, gebruiken en durven spreken.

  • remediëring: leerstof wordt verduidelijkt en herwerkt, zodat achterstanden weggewerkt worden en kennis weer op niveau komt.

  • taalvaardigheden: oefenen van luisteren, lezen, spreken en schrijven, teksten beter leren begrijpen en bouwen aan spreekdurf

  • grammatica: versterken van inzicht in spelling, zinsbouw en werkwoordstijden, en leren hoe die regels toegepast worden in context.

  • woordenschat: inoefenen en uitbreiden van woorden, uitdrukkingen, schooltaal en vaktaal

Doel: leerlingen helpen de taal beter begrijpen én gebruiken, zodat ze met meer vertrouwen kunnen communiceren en leren.

 Leren gaat met vallen en opstaan,  ik begeleid je daar graag bij. 

examentraining

In de examentraining focussen we op voorbereiding, planning en herhaling, zodat leerlingen met vertrouwen en structuur aan hun examens beginnen. In de weken voor (en eventueel tijdens) de proefwerken word je stap voor stap klaargestoomd om je leerstof efficiënt te verwerken, rustig te blijven en met een goed gevoel te presteren. 

  • voorbereiden: cursusmateriaal op orde stellen, leerstofoverzichten bekijken, hoofdzaken en details onderscheiden

  • plannen: een realistische studieplanning opstellen, tijd goed verdelen

  • actief studeren: leerstrategieën en technieken toepassen die werken voor de leerling, de essentie uit de leerstof halen, gestructureerde samenvattingen maken

  • herhalen: actief herhalen met schema’s, oefenvragen of zelftoetsing om kennis beter vast te houden en inzicht te versterken

  • omgaan met stress: ontdekken wat helpt om kalm te blijven, spanning om te zetten in energie en met vertrouwen het examen in te gaan

Doel: leerlingen leggen hun examens af met rust, overzicht en zelfvertrouwen, wat zich weerspiegelt in hun resultaten.

titels site.png

Je kan coaching boeken op eigen initiatief of bij doorverwijzing van het CLB, de school, arts, ... Elke begeleiding bij Studiejuf vertrekt vanuit een persoonlijke aanpak op maat. Afhankelijk van de noden kan dat een combinatie zijn van studiecoaching, taalondersteuning en examentraining. Samen bekijken we wat het best aansluit bij de leerling en zijn of haar leerdoelen.

  • Voor wie: leerlingen van het 1e tot en met het 4e middelbaar, uit verschillende onderwijsvormen.

  • Losse sessies: wanneer er nood is aan directe ondersteuning en om meteen aan de slag te gaan met een bepaald onderwerp.

  • Trajecten:

    • Het aantal sessies (3, 6, 9 of 12) verschilt per leerling — van een kort traject rond één specifiek doel tot een langere begeleiding met regelmatige opvolging. Een sessie duurt 60 minuten.

    • Je plant de sessies in naar wens: tweemaal per week, wekelijks, tweewekelijks ... 

    • Voor de start van een traject plannen we een gratis kennismakingsgesprek om de noden en wensen te bespreken.

    • Na de kennismaking plannen we intakegesprek om doelen vast te leggen, een planning op te stellen en de studietoolkit samen te stellen.

  • Locatie: de begeleiding vindt plaats in mijn praktijk in Mol. 

Samen stellen we een traject samen dat praktisch haalbaar is én zorgt voor rust, structuur en continuïteit in de begeleiding.

9.png

Elke leerling leert op een eigen manier, met unieke sterktes en uitdagingen. Daarom vertrekt Studiejuf altijd vanuit een persoonlijke aanpak: luisteren, afstemmen en samen stap voor stap groeien. Hieronder lees je hoe een begeleidingstraject meestal verloopt.​

1. kennismaking

We starten met een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin ik luister naar de noden, verwachtingen en leergeschiedenis van de jongere. Samen verkennen we wat goed gaat en wat moeilijker loopt. Tijdens dit gesprek licht ik ook toe hoe ik werk, wat jullie kunnen verwachten en welke vormen van ondersteuning mogelijk zijn. Zo krijg ik een duidelijk beeld van de situatie en van de doelen waarmee we aan de slag kunnen.

2. intakegesprek

Na het kennismakingsgesprek (en eventueel informatie van de school of ouders) stel ik een persoonlijk begeleidingsplan op. Tijdens een intakegesprek kiezen we haalbare, concrete en realistische doelen — bijvoorbeeld leren plannen, studietechnieken aanleren, taalvaardigheid versterken of vergroten van motivatie en zelfvertrouwen. We maken een voorlopige planning op en stellen de studietoolkit samen.

3. begeleiding op maat

De begeleiding verloopt individueel, in een rustige en positieve sfeer. De sessies gaan door bij mij in de praktijkruimte of bij jullie thuis. Elke leerling krijgt een studietoolkit op maat: een bundeling van handige methodes, schema’s en tips die aansluiten bij zijn of haar manier van leren. Deze toolkit groeit mee met de leerling en vormt een houvast om nu en in de toekomst aan de slag te gaan.

4. opvolging

Begeleiding is geen losstaande activiteit, maar een groeiproces. Daarom hecht ik veel belang aan een zorgvuldige opvolging. Tussentijds bespreken we de vooruitgang, de uitdagingen en de volgende stappen. Zo zorgen we samen voor een aanpak die aansluit bij de leerling, thuis én op school.

5. evaluatie

Na het traject blikken we samen terug op de vooruitgang. We bekijken welke doelen bereikt zijn, welke vaardigheden verder ontwikkeld kunnen worden en hoe de leerling de geleerde strategieën zelfstandig kan blijven toepassen. Vaak ligt de grootste winst niet enkel in betere resultaten, maar ook in meer zelfvertrouwen, structuur en plezier in leren. Het uiteindelijke doel is dat de leerling steeds zelfstandiger wordt, met vertrouwen in zijn of haar eigen kunnen.

bottom of page